søndag 16. september 2007

Bildebruk på nettet

I helgen hadde jeg og noen venner en diskusjon om bildebruk på nettet. Flere og flere legger ut hele livet sitt, i form av bilder, på nettet. Enten det er en fest, en familieferie eller en barnebursdag. Mange av mine venner mente en ikke skulle legge ut bilder av barn. Spesielt på facebook, der bildene kan kopieres av hvem som helst. Er vi for "slurvete" i bruken av nettet? Tenker vi ikke over de eventuelle konsekvenser det måtte få hvis bildene havner i feile hender?

10 kommentarer:

Tanja sa...

Jeg er forsåvidt enig med deg, man vet aldri hva eventuelle bilder kan brukes til. Men - her gjelder det vel å bruke sunn fornuft i forhold til hva slags bilder man legger ut. På feks facebook er det faktisk mulig å lukke helt for at uvedkommede skal ha tilgang til hva man legger ut, både av personlige opplysninger og bilder. Det er kanskje ikke alle som er klar over det, men da har man et ansvar selv for å sette seg inn i innstillingene. Manipulerte bilder kan man ikke kontrollere, man kan bare være kritisk til hva man publiserer :o)

Cecilia sa...

Noe å tenke over!
Synes det er helt ok å legge ut bilder av barna, men samtidig alt med måte.. Det lurer jo med mange raringer på nettet og. Skrev nettopp under på at barnehagen skal få lov å legge ut bilder av Even i barnehagen, men er allikevel skeptisk å legge ut bilder av ham på feks facebook.. ;) men så lenge en har kontroll over hva slags bilder som blir lagt ut så tenker jeg at det er greit.

Benedicte sa...

Ja, alt med måte! Det er jeg enig med dere i. Jeg snakket med søsteren min, og hun var litt sint fordi flere av hennes venner hadde lagt ut bilder av hennes sønn. Enten det var på stranda eller på fjelltur. Hun spurte meg om jeg syns hun var litt hysterisk? Måtte egentlig si som dere sa, at det kommer veldig ann på. Jeg har selv lagt ut bilder av barn i min familie, og syns ikke det gjør noe. Min profil er ikke åpen for alle!:) Takk for fine innlegg!

Caroline sa...

Flott at du sier det du sier, Tanja. Jeg er selv bruker av Facebook, og har bevisst endret sikkerhetsinnstillingene mine slik at det kun er de som jeg har godtatt som venner som har tilgang til å se bildene jeg har lagt ut.

En annen side ved saken ang. bilder lagt ut på Facebook, er at det er mulig å legge ut bilder av andre. Her har jeg selv den policyen at jeg ikke legger ut bilder av andre ukritisk. Jeg gjør en personlig vurdering om dette er bilder de vil synes er greit at jeg legger ut.

Det kan jo selvsagt skje at andre legger ut bilder av deg som du selv ikke synes er fine, og som du vil ha vekk. Hvis den som har lagt dem ut, "tagger" deg i bildet, så får man melding om at det er lagt ut et bilde av deg. Hvis de ikke "tagger" deg i dem og du ikke kommer over dem på annen måte, ligger det jo da bilder av deg på nett som du ikke vet om. Det synes jeg er en ubehagelig tanke.

Tanja sa...

En fordel med tagging av bildene på facebook er at man får beskjed at bildene ligger der - uten tagging ligger bilder uten navn og det kan jo være både og. Jeg stoler på at de vennene jeg har legger ut bilder som de vet jeg kan "godkjenne" - og ingen bilder som "driter meg ut".
Jeg har også en hjemmeside der jeg har lagt ut bilder av både familie (er forsiktig med hvilke bilder av ungene som havner der) og venner, dette er en side som alle det gjelder har tilgang til. Forhåpentligvis sier de ifra hvis de føler seg forulempet på noe vis, men hittil har det gått bra :o)

Lisa E. H sa...

En ting er bilder man legger ut selv. De har man jo kontroll på, men det andre legger ut, er heller vanskelig å kontrollere. Det er jo ikke lenge siden at det var en stor sak om ei 16 år gammel jente som hadde lagt ut et heller uheldig bilde av en annen jente. Jeg fikk selv en ubehagelig opplevelse i forbindelse med en gymtime, du kan lese om den i bloggen min, og jeg har også opplevd at folk i min nære omgangskrets har funnet lite morsomme bilder av dem selv på nettet. Derfor mener jeg at å skape gode holdninger til bruk av bilder er kjempeviktig, helt fra elevene er små og begynner å bruke digitale kameraer, enten det er mobiltelefoner eller annet fotoutstyr.

Cecilie sa...

Du nevner Facebook som et eksempel hvor enkelte legger ut bilder av barn helt uhemmet. Og som det ble nevnt i noen av kommentarene kan man endre på innstillingene for hvem man vil skal kunne ha adgang til disse (på facebook). Men et annet eksempel er Nettby. Her kan alle, så vidt jeg vet, lese/se alles brukere/side, med utlagte bilder. Også her har jeg observert en del bilder av barn, som sikkert kunne vært manipulert eller rett og slett fjernet. En bekjent av meg, som er bestemor hadde laget seg nettbybruker, og lagt ut et bilde av barnebarna sine i badesesongen. Like etter jeg så bildet, sendte jeg henne en mail hvor jeg fortalte hvorfor jeg mente hun skulle fjerne bildet. Rett etter fikk jeg en positiv mail tilbake fra bestemoren, hvor hun innrømte at dette var noe hun ikke hadde tenkt på, hvor hun like etterpå fjernet bildet fra nettby.
Tror uvitenhet om hvor åpent og lett tilgjengelig internett er, skaper slike situasjoner. Tørr nesten gå så langt som å si at vi er noe for naive også...men dette er min mening! :)

Thomas sa...

På det dere skriver kan man fastslå at det er mye bevisstløs bruk av bilder på nettet. Noen tjenester er gode på styring/begrensning, andre dårlige.
Skolen kan gjennom bevisst praksis bidra til at elevene får gode erfaringer med riktig bruk av personlige bilder. På dette området nytter det lite med bare moralske nei og fy.

Anonym sa...

Takk for en interessant blogg

Anonym sa...

hvorfor ikke:)